Minerály

Minerály jsou anorganické látky, které nalézají cestu do naší stravy skrze rostliny nebo zvířata. Existuje 22 minerálů, které jsou pro zdraví naprosto nezbytné a zásadní. Dělíme je do dvou hlavních skupin.

Minerály

Z vědeckého hlediska můžeme minerály rozdělit do tří skupin, podle potřebného množství:

  1. Makro-prvky – musíme dodávat v množství několika set miligramů (sodík, draslík, vápník, hořčík, fosfor, chlor, síra)
  2. Stopové prvky – potřebujeme několik miligramů (železo, měď, zinek, mangan, křemík, lithium)
  3. Ultra-stopové prvky – potřebujeme méně než 1mikrogram (fluor, kobalt, molybden, jód, selen, nikl, chrom, vanad a další)

Tato tabulka nastiňuje životně důležité úkoly, které minerály v našem těle hrají a zároveň předkládá jejich přirozený potravinový zdroj.

 

MINERÁLY

Potravinový zdroj

Poznámka

Sodík – Na

Mořská sůl, mrkev, květák, špenát, sójové boby, fazole, kapusta, kedlubna, červené zelí, pór, čekanka, červená řepa, hlávkový salát, okurky, černý rybíz, citróny, hrozny, hrušky, jahody, jablka, maliny, švestky, višně, umeboshi

Nezbytný při rehydrataci po dlouhodybých průjmech a zvracení.Udržuje potřebný tlak v tkáňovém moku a krevním plazmatu, má vliv na kontrakci svalů,noční svalové křeče, důležitý pro růst, váže vodu

DDD pro dospělé není stanovena, nicméně jako denní optimum se doporučuje 2400mg

Draslík – K

Brambory, luštěniny , fazole, sója, kedluben, mrkev, paprika, pór, bílá ředkev, okurky, hlávkový salát, ořechy, celozrnné obiloviny, broskve, jablka, hrušky, jahody, hrozny, maliny, švestky, višně, kapusta a čerstvý hrášek, špenát, pastinák, řeřicha, maracuja, červená paprika, červené víno

Pro správnou činnost svalů, stimuluje duševní činnost, odstraňuje únavu. Nedostatek nebo nadbytek může způsobit poruchy srdečního svalu, vyplavuje vodu. Pomáhá snižovat krevní tlak, snižuje riziko CMP, poskytuje úlevu při svalových křečích.

DDD pro dospělé není stanovena, nicméně jako denní optimum se doporučuje 3500mg

Vápník – Ca

Kořenová zelenina (mrkev), květák, sójové boby, zelí bílé i červené, luštěniny- fazole velké, tmavozelené rostliny (brokolice, špenát, kapusta), hrášek, čekanka, červená řepa, mák, ořechy, slunečnice, mandle, sezamová semena, klíčky, černý rybíz, hrozny, hrušky, višně, umeboshi, eidam,čedar, sarsinky v oleji, tofu, jogurt, mléko, musli, sušené fíky

Stavební prvek kostí, zubů, svalů. Uklidňuje nervy a podporuje metabolismus železa, význam pro srážlivost krve

DDD pro dospělé 800mg

Hořčík – Mg

Zelená listová zelenina, kukuřice, cibule, hrášek, kedlubny, květák, zelí, mrkev, pór, ředkev bílá, špenát, sója, červená řepa, ořechy, luštěniny, různá semínka, jablka, broskve, ryby, klíčky, švestky, brokolice a čočka, kakaový prášek,otruby, arašídové máslo, cellozrné pečivo, žitné suchary

Stavba kostí, buněk, enzymů, tlumí nervové podráždění, nutný pro tvorbu ochranných látek. Snižuje výskyt diabetických komplikací, snižuje riziko srdečních chorob.Vhodný při PMS a menstruačních bolestech.

DDD pro dospělé 300mg

Tyto čtyři prvky (Na, K, Mg, Ca) jsou základními prvky v našem těle.V těle máme mnoho dalších minerálů, ale tyto patří k těm nejzásadnějším.

Fosfor – P

Sója, ryby, luštěniny, ořechy , květák, mrkev, zelí, umeboshi, sýr, játra, krevety, krab, krůta, bílý jogurt, uzený losos

Stavební látka kostí, zubů, podporuje látkovou výměnu, vliv na funkci ledvin, potřebná pro mozek a nervy.

DDD pro dospělé 800mg

Chlór - Cl

Kuchyňská a mořská sůl červené zelí, paprika lusky, česnek, bílá ředkev, okurky, hlávkový salát, jablka

Spolu s draslíkem a sodíkem udržuje osmotický tlak tkání

Železo – Fe

Meruňky (i sušené), mandle, špenát, listová zelenina, oříšky, fazolky zelené, hrášek zelený, kapusta, kedlubny, květák, mrkev, pór, bílá ředkev, sója, špenát, bílé zelí, červená řepa, okurky, hlávkový salát, broskve, jablka, černý rybíz, hrušky, jahody, maliny, švestky, višně, umeboshi, cereálie s otrubami, sezamová semínka, zvěřina, sardinky v tomatě,jehněčí, hovězí, tuňák

Součást hemoglobinu, součást dýchacích enzymů, snižuje únavu a vyčerpání, zlepšuje soustředění, ulevuje při menstruačních bolestech, obnovuje pružnost kůže.

DDD pro dospělé 15mg

Zinek – Zn

Semena dýně a slunečnice, zelenina – hrášek, kapusta, kedlubna, květák, bílá ředkev, bílé zelí, špenát, sója, červená řepa, hlávkový salát, luštěniny, ořechy, cibule, meruňky, broskve, citróny, hrušky, jablka, maliny, jahody, višně, ústřice, obilné klíčky, telecí játra, dýňová semena, hovězí, jehněčí, krabí, vepřové maso, sardinky v oleji

Důležitý pro oční duhovku, obnovu buněk, látkovou přeměnu, hojení ran, správná činnost prostaty a ostatních žláz, zlepšuje akné, ekzémy

DDD pro dospělé 15mg

Měď – Cu

Zelí, rajčata, citróny, ovesné vločky, ovoce – meruňky, broskve, ostružiny, hrušky, švestky, zelenina – fazole plody, fazolky zelené, paprika lusky, telecí játra, ústřice, slunečnicová semínka, arašídy, houby.

Součást enzymů, tvorba vlasů, kostí i zubů, pigmentu, působí proti křečím, podporuje tvorbu červených krvinek, pomáhá snižovat cholesterol, snižuje riziko osteoporózy, mírní bolest při artritidě

DDD pro dospělé není stanovena, nicméně jako denní optimum se doporučuje 2 mg

Mangan - Mn

Listová zelenina, ořechy, ovesné vločky, zelený čaj, jedlé kaštany a mandle, sójové boby, špenát, broskve, hrozny, jahody, brutnák lékařský, umeboshi, ořechy makadamia, lískové a pekanové ořechy, sušený kokos, kešu, hrách

Reguluje hladinu krevního cukru, aktivace enzymů, látková přeměna a tělesný růst, zvyšuje pevnost kostí, zlepšuje imunitu

DDD pro dospělé není stanovena, nicméně jako denní optimum se doporučuje 5 mg

Kobalt – Co

Kořenová zelenina, luštěniny fazolky zelené, sója, bílá ředkev, červená řepa, ořechy, citróny a hrozny

Je součástí vitamínu B12, nedostatek = porucha krvetvorby

Jod – J

Mořské ryby, sůl s jodem, višně, třešně, cibule, česnek, mrkev, citróny, fazolky zelené, červená řepa, maliny, jahody, jablka, černý rybíz, treska, makrela, losos, sleď, krevetym pstruh, mléko

Pro činnost štítné žlázy, je součástí hormonů, snižuje riziko rakoviny prsů: je důležitý pro dobrou funkci pojivových tkání v těle.

DDD pro dospělé 150 mikrogramů

Fluor – F

Ryby, pitná voda, paprika lusky, červené zelí, hlávkový salát, ovoce, švestky

Nezbytný pro vývoj zubů, důležitý pro tvorbu kostí

DDD pro dospělé není stanovena

Selen - Se

Kukuřice, cibule, plody moře, česnek, zelené fazolky, paprika, pór, sója, červené zelí, hrušky, pšeničné klíčky, semena, rozinky, tuňák, platýs, celozrný chléb, bílá rýže 

Ovlivňuje krevní tlak a kornatění tepen, zvyšuje imunitu organismu, snižuje riziko rakoviny, pomáhá při akné

DDD pro dospělé není stanovena

Chrom - Cr

Obilné klíčky, zelenina, cibule, květák, bílá ředkev, černý rybíz, švestky, višně, citróny, ořechy, celá zrna, pivovarské kvasnice, maso, celozrné obilniny, fazole, hrách, arašídy

Snižuje hladinu cholesterolu, udržuje hladinu krevního cukru (podporuje práci inzulínu)

DDD pro dospělé není stanovena

Síra - S

Ořechy, luštěniny, křen, česnek, zelené fazolky, kapusta růžičková, mrkev, bílá ředkev, červené zelí, červená řepa, černý rybíz, hrozny, jablka, vejce, čočka, vepřové, hovězí, kuřecí, krůtí, fazole

Součástí nehtů, vlasů, kůže, je součástí některých aminokyselin, enzymů a vitamínů

DDD pro dospělé není stanovena

Molybden - Mo 

Fazole, celozrnné obiloviny, pšeničné klíčky, muškátový ořech, jítra, droždí, čočka, špenát, zelí, celozrný chléb

Je součástí enzymů, může zmírnit alergické projevy, nedostatek může způsobit poruchy erekce

DDD pro dospělé není stanovena

Křemík - Si

Pšenice, oves, ječmen, rýže, cibule, červená řepa, vojtěška, přeslička

Ovlivňuje stárnutí organismu, omezuje lámavost nehtů a vlasů, může snižovat riziko srdečních onemocnění, zklidňuje žaludek

DDD pro dospělé není stanovena